جوابیه خبر با عنوان: کشتار روزانه جاده های استان خوزستان و عملکرد پرحفره اداره کل راهداری کشتار روزانه جاده های استان خوزستان

جوابیه خبر با عنوان: کشتار روزانه جاده های استان خوزستان و عملکرد پرحفره اداره کل راهداری کشتار روزانه جاده های استان خوزستان

جوابیه خبر با عنوان: کشتار روزانه جاده های استان خوزستان و عملکرد پرحفره اداره کل راهداری کشتار روزانه جاده های استان خوزستان

مورخ :۱۷ شهریور ۱۳۹۶           کد خبر : ۱۱۱۶۳

احتراماً در پاسخ به انتشار مطلبی با عنوان کشتار روزانه جاده های استان خوزستان و عملکرد پرحفره اداره کل راهداری در سایت تابا نیوز در مورخه ۱۵/۰۶/۹۶ در خصوص چگونگی صرف درآمدهای حاصله از حوزه حمل و نقل ، آمارتصادفات جاده ای فراهم ساختن مقدمات لازم به منظور تسهيل در امور ترانزيت و صادرات، استفاده از سرمایه های بخش خصوص در توسعه و بهبود کیفیت جاده ها ،نظارت بر نحوه ارائه خدمات شرکتهای حمل و نقل مسافر، مجتمع های رفاهی به اطلاع می رساند:

 

 

از آنجاییکه درآمدهای حاصله از حوزه حمل و نقل در سطح استان به صورت متمرکز به حساب خزانه ملی واریز و سپس در سطح کشوری برنامه ریزی می گردد و با عنایت به تخصیص اعتبارات ملی به نسبت سایر استان های کشور جهت پروژه های راهداری در محورهای برون شهری استان، همواره هماهنگی و تخصیص صحیح منابع جهت  طرح های راهداری و افزایش ایمنی راه¬های مواصلاتی استان موردنظر بوده است؛ همچنین با عنایت به ادغام حوزه های راهداری و حمل و نقل از اواخر سال گذشته و باتوجه به وسعت و نیازمندی محورهای برون شهری استان، این امر به صورت جدی در دستور کار و مورد پیگیری این اداره کل بوده است.

 

تصادفات جاده ای:

در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۸۰ نفر در راه های برون شهری و روستایی استان خوزستان کشته شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل(۲۳۰ نفر) به مزان ۷/۲۱ درصد کاهش داشته است و جزء سه استان اول کشور در کاهش نرخ تصادفات و تلفات جاده ای در مدت یاد شده می باشد. همچنین در فروردین ماه سال ۹۶ تعداد ۴۶ نفر در جاده های استان کشته شدند که در مقایسه با فروردین ۹۵ (۶۷ نفر) به میزان ۳/۳۱ درصد کاهش داشته است.

 

 

 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در جهت کاهش ریسک تصادفات و ارتقاء ایمنی عبور و مرور در جاده های استان، سالانه اقدامات زیادی را در دستور کار دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

 

 

۱-  ارتقاء ایمنی عبور و مرور موتورسیکلت سواران، وانت بارها، ادوات کشاروزی و اهداء تجهیزات ایمنی رایگان مانند کلاه ایمنی و برچسب شبرنگ

۲-  ارتقاء ایمنی عبور و مرور عابران پیاده

۳-  ایمن سازی فیزیکی و آرام سازی جریانی ترافیک در محدوده مدارس حاشیه جاده

۴-  آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها

۵-  طرح کنترل و نظارت بر تردد وسایل نقلیه در راه ها شامل بازرسی و کنترل سلامت فنی خودروهای عمومی

۶-  نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین

۷-  شناسایی، آشکارسازی و رفع نقاط پرحادثه در راه های استان

۸-  نصب و ارتقاء سامانه های هوشمند جاده ای مانند ثبت تخلفات، سامانه ثبت سوانح و وقایع و …

 

حمل و نقل مسافر:

براساس ماده ۵ لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری شهرداری های شهرهای با بیش از ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت موظفند نسبت به ایجاد پایانه مسافربری برون شهری در محل های مناسب براساس مفاد این قانون باتوجه به امکانات، اقدام نمایند. همچنین براساس ماده ۲ این لایحه، شهرداری ها غرفه های پایانه های شهر را به شرکت های مسافربری که طبق ضوابط وزارت راه و شهرسازی تشکیل می شوند، در مقابل اخذ اجاره بهای مناسب واگذار می نماید. همچنین براساس ماده ۳ این لایحه، مالکیت و مدیریت تأسیسات پایانه های شهرداری و مسئولیت خدمات مربوط به آنها بر عهده شهرداری ها می باشد و شهرداری ها در این راستا کلیه عوارض و حقوق قانونی خود را وصول خواهند نمود.

 

 

در خصوص نرخ کرایه اتوبوس ها نیز باید توجه داشت که کلیه شرکت های مسافربری براساس نرخ های مصوب انجمن های صنفی فعالیت می کنند و به هیچ عنوان بلیط ها با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب فروخته نمی شود. همچنین لازم به ذکر است در برخی موارد شرکت ها جهت جذب مسافر و رقابت از نرخ های شناور کمتر از نرخ کرایه مصوب استفاده می کنند.

 

 

مجتمع های خدماتی- رفاهی:

پروژه احداث مجتمع های خدماتی- رفاهی، سیاستگذاری نوپایی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دنبال نموده است و در این راستا تلاش نموده است احداث و بهره برداری از این مجموعه ها را بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار کند که در این راستا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اقدامات مؤثری(همچون تهیه و تدوین طرح جامع مجتمع های خدماتی- رفاهی استان) را انجام داده و با اعطاء کمک های بلاعوضی مانند احداث راه های دسترسی و همچنین تهیه و نصب تابلوی راهنمای مجتمع ها، زمینه حضور سرمایه گذاران این بخش را فراهم و تسهیل نموده است.

 

 

باید دقت کردکه مقایسه استان خوزستان با استان های تهران یا قم که ترافیک عبوری چند استان از آنها عبور می کند، متناسب و صحیح نمی باشد چرا که:

 

 

۱-  استان خوزستان در مبدأ یا مقصد سفرهای برون شهری واقع شده و تردد عبوری سایر استان ها در محورهای استان خوزستان بسیار کم می باشد.

۲-  استان خوزستان دارای شرایط اقلیمی خاص(دمای بالا، گرد و غبار و …) می باشد.

 

 

ماحصل تلاش های صورت گرفته در حال حاضر تعداد ۴۳ مجتمع در حال بهره برداری(فاز ۱ یا ۲ یا کامل) می باشد و از این حیث استان خوزستان از جایگاه مناسبی در سطح کشور برخوردار است.

 

 

سرمایه گذاری در هر پروژه ای می بایست توجیه اقتصادی لازم را برای سرمایه گذار داشته باشد. یقیناً هرچه آمار تردد در جاده ها بیشتر باشد، انگیزه سرمایه گذار نیز بیشتر بوده و بازگشت سرمایه در زمان کمتری تحقق می یابد و کریدور آزادراه پل زال – بندر امام خمینی(ره)  بیشترین حجم تردد را داراست

Print Friendly, PDF & Email