گام بلند بندر امام خمینی (ره) به سوی شهرستان شدن به همت یک فعال اجتماعی؛

گام بلند بندر امام خمینی (ره) به سوی شهرستان شدن

image_pdfimage_print

پس از توسعه شهرهای ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) و عمدتا سال های بعد از دهه ۸۰ بین ماهشهر و بندر امام خمینی اختلاف نظر کاملا احساسی و هیجانی در خصوص حریم و محدوده شهرهای مزبور میان مردم بومی هر دو شهر رخ داد.

 

به گزارش تابا؛ بعد از انقلاب اسلامی شهردارانی برای شهرهای بندر امام خمینی و ماهشهر تعیین شدند و به تبع شورای شهر آن زمان به معنای کنونی فعلیت نیافته و وجود نداشت.

در آن برهه وظیفه هر شهردار این بود که حریم شهرها را خدمات دهی و تا حدودی نیز گسترش بدهد و در این راه مرز هر شهری ملاک تعیین حدود شهرها بود.

 

با وجود این شهردار بندر امام حریم شهر را تا نزدیکی پل فرودگاه نفت گسترش داد و شهردار ماهشهر نیز تا همان ورودی به ماهشهر                                                                                                                                                                          آن را در نظر گرفت زیرا که آن زمان یک دریاچه نمک و زمین هایی مملو از شوره زار و بیابان به عنوان مرز هر دو شهر مشخص شد و شرایط به مانند اوضاع جاری نبود.

 

سال ۷۶ هیات دولت مصوبه ای را با نام احداث سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی مصوب کرد که از سال ۸۰ یک سوم آن بهره برداری می شود و از آن سال ها مجددا بحث حریم و محدوده هر دو شهر بندر امام و ماهشهر شکل می گیرد.

 

در طی این سال ها به دلیل عدم تعیین محدوده شهر همواره بندر امام خمینی (ره) به دلیل فقدان استقلال از ماهشهر دچار محدودیت هایی از جمله انجام امور روزمره اداری برای شهروندانش شده است. به این معنا که یک شهروند ساکن بندر امام برای انجام کوچکترین موارد اداری می بایست مسافت ۴۰ کیلومتری را برای رسیدن به ادارت رفت و آمد کند.

 

یکی از شهروندان فعال بندر ماهشهر در این زمینه به خبرنگار تابا گفت: زمانی که دیدم نماینده مردم شهرستان از دل مردم بندر امام است و رای بالایی آورد تا بتواند حق این مردمان احیا کند؛ فرصت را غنیمت شمردم که در این برهه زمان در جهت تعیین حریم قانونی شهر اقدام کنم.

 

احمد راشدی افزود: البته فشار مردم بر ما زیاد بود و چون مسئول سمعی و بصری و فضای مجازی انتخابات نماینده مجلس بودم انتظارت مردم شهر نیز از من زیاد بود.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه از شهریور۱۳۹۶ مکاتبه با وزارت راه شهرسازی به همراه مدارک و مستندات پیگیری کردم گفت: در تاریخ ۲۹ مهرماه جوابیه ای از شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی  استان خوزستان ابلاغ و نسخه ای نیز برای ما ارسال شد.

 

راشدی ادامه داد: در تاریخ آبان ماه ۱۳۹۶ پیرو مستندات قبل و نامه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۶ دوباره با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه کردم که آخرین اقدامات در این زمینه به کجا ختم شده است؟ که در آذرماه ۱۳۹۶ نامه دومی به مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان ابلاغ و نسخه ای به هم برای ما ارسال شد.

 

این شهروند بندرامام افزود: در ادامه روند کار و پس از دریافت نامه های وزارتخانه، مدیرکل راه و شهرسازی استان جوابیه ای به معاون وزیر و دبیر شورای شهرسازی و معماری ارسال می کند و همچنین نامه ای به استاندار خوزستان که حریم و محدوده بندر امام ابلاغ شده و حریم و محدوده ماهشهر در سال ۱۳۹۴ مطابق مصوبه مزبوراصلاح شده است.

 

راشدی در ادامه تصریح کرد: در نهایت نتیجه این شد که حریم و محدوده ماهشهر و بندر امام توسط دستگاه های ذیربط اجرا و ابلاغ به استانداری خوزستان شد و بار مسئولیت سنگین از دوش شورا و شهرداری، نماینده مجلس و فرماندار برداشته شد و  به بحث های هیجانی و حواشی موجود خاتمه داده شد.

 

این فعال اجتماعی با گلایه از رویه سال های گذشته شهرداری و شورای شهر بندر امام اظهار کرد: وقتی طرح هادی و جامع توسط شهرداری تهیه و توسط شورا تصویب می شود و در ادامه روند قانونی جاری مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و کشور قرار می گیرد و دیگر از محدوده وظایف شورا و شهرداری خارج می شود؛ سالهاست این مصوبه ابلاغ شده بود ولی کسی پیگیری نمی کرد.

 

راشدی در انتها با ابراز خرسندی از ارتقاء بندر امام خمینی به شهرستان گفت: اگر هیات دولت بنا دارد این شهر به شهرستان ارتقا دهد، حریم و محدوده اش مشخص و معین شده و مقدمات کار برای شهرستان شدن تسهیل شده است زیرا چون بدون حریم و محدوده هیچ نقطه ای به شهر یا شهرستان ارتقا نمی دهند.